Kada se sprema za putovanje, uobičajeno je da napravimo spisak stvari koje su nam potrebne. S druge strane, neretko se dešava da se susretnemo sa nepredviđenim situacijama, a jedna od mnogobrojnih su otkazani letovi.
Otkazivanje letova je česta pojava u avio-saobraćaju koja remeti planove, a uz to dovodi do nelagodnosti i stresa. U ovom tekstu osvrnućemo se na prava putnika u slučaju otkazanog i kašnjenja leta, takođe kako treba da izgleda proces potraživanja kompenzacije.
Brz reakcija u slučaju otkazanog leta
Kada saznate za otkazivanje leta, važno je da brzo reagujete i budete smireni. Evo šta treba da uradite odmah:
- Potvrdite otkazivanje: Najpre proverite otkazivanje preko zvaničnih komunikacionih kanala avio-kompanije, kao što su njihova veb stranica, aplikacija ili korisnički servis. Tako ćete dobiti najtačnije i najnovije informacije.
- Kontaktirajte avio-kompaniju: Obratite se korisničkom servisu avio-kompanije bilo na aerodromu ili putem telefona. Pitajte o opcijama za ponovno rezervisanje ili alternativnim letovima. Avio-kompanije često ponovno rezervišu mesta na sledećem dostupno letu bez dodatnih troškova.
Koja su prava putnika u avio-saobraćaju?
Poznavanje prava putnika značajno utiče na korake u slučaju otkazivanja leta. Evo kratkog pregleda prava putnika prema raznim propisima:
- EU regulativa 261/2004: Ova regulativa pokriva letove unutar, iz ili ka EU na avionima EU avio-kompanija. Ona pruža pravo putnicima na kompenzaciju za otkazivanja osim, ako nisu obavešteni najmanje 14 dana unapred ili je otkazivanje leta usledilo zbog vanrednih okolnosti van kontrole avio-kompanije.
- Regulativa u SAD: Putnici imaju pravo na potpuni povraćaj novca ako je let otkazan, bez obzira na razlog. Dodatna kompenzacija može biti dostupna u zavisnosti od okolnosti i politike avio-kompanije.
- Vremenski okviri za obaveštenje: Kompenzacija se obično dodeljuje ako je obaveštenje o otkazivanju dato unutar 14 dana od datuma leta, a nije ponuđen odgovarajući alternativni let.
- Razlozi za otkazivanje: Naknada za otkazan let nije moguća ako je otkazivanje ili kašnjenje usledilo zbog vanrednih okolnosti kao što su loše vreme, bezbednosni rizici ili štrajkovi.
Kako da započnete proces povraćaja novca u slučaju otkazivanja ili kašnjenja?
U slučaju da ispunjavate uslove za kompenzaciju, sledite iduće korake:
- Prikupite neophodnu dokumentaciju: Sakupite potrebnu dokumentaciju, vašu kartu, boarding pass i sve račune za troškove nastale zbog otkazivanja (npr. obroci, smeštaj). To sve značajno utiče i doprinosi da ostvarite kompenzaciju.
- Podnesite zahtev avio-kompaniji: Kontaktirajte korisnički servis avio-kompanije ili posetite njihovu veb stranicu da pronađete odgovarajući formular za podnošenje zahteva za kompenzaciju. Budite jasni i precizni, uz dostavljanje neophodne dokumentacije.
- Koristite usluge trećih strana: Ako avio-kompanija odbije vaš zahtev ili naiđete na poteškoće, razmislite o korišćenju usluga trećih strana koje se specijalizovane za zahteve za kompenzaciju letova. Oni mogu obaviti proces u vaše ime, što vam znatno može uštedeti vreme.
Dodatni saveti u slučaju otkazivanja ili kašnjenja leta
Kada je u pitanju otkazan let odšteta zavisi od više faktora. S druge strane, postoje načini kako da prekratite vreme čekaju idući let.
Mnogi putni programi nude pristup aerodromski salonima. Oni pružaju prijatno okruženje sa sedištima, internetom i osveženjima. U slučaju da nemate pristup, avio-kompanije je dužna da vam obzebedi odgovarajući smeštaj i obroke kada je let otkazan.
Uvek imajte izvadite putno osiguranje. To vam znatno može pokriti dodatne troškove. Vidite da vaša polisa pokriva otkazivanje ili kašnjenje leta. Važno je da razumete specifične uslove i kada imate pravo na nadoknadu.
Dakle, kada je otkazan let odšteta je moguća. Isto važi i za kašnjenje leta. Sada kada znate svoja prava, bez problema ćete moći da se snađete u neprijatnoj situaciji.