Stres je jedan od glavnih problema sa posla koji redovno nosimo kući. Najveći broj ljudi se žali na stres, a malo je onih koji imaju adekvatno rešenje. Pitali smo psihološkog savetnika Zoricu Zarić da nam iz svoje dogogodišnje prakse preporuči najbolje metode za savladavanje stresa na poslu.
Zaštitite se ugovorima
Najbolji način da izbegnete stres na poslu je da najveći broj problema već predvidite ugovorom o radu. Naravno, sam ugovor o radu vam ne znači mnogo ako se na njega ne pozivate kada imate problema sa poštovanjem ugovorenih obaveza i načina njihovog izvršenja. Ovo se posebno odnosi na ugovore o delu, koji su stvar dogovora dve strane i mogu biti vrlo detaljni, što je i preporučljivo.
Najbitnije je da ugovori sadrže tačne vremenske odrednice i da ih se obe strane pridržavaju, odnosno da ih shvataju ozbiljno. Pozivanje na detalje iz ugovora o radu može da značajno smanji broj neprijatnosti, naročito one koje se odnose na preterana očekivanja.
Pripremajte se za sastanke
Da biste smanjili stres na poslu koji je vezan za događaje na poslovnim sastancima, detaljno se pripremajte za iste. To znači da pre odlaska na sastanak treba da vizuelizujete sam događaj sa mogućim ishodima i komentarima na vaš račun. Kako pozitivnim, tako i negativnim, uz smišljanje adekvatnog odgovora u više verzija.
Ukoliko se pripremite za negativne komentare nadređenih, lakše ćete se snaći u komunikaciji i eventualnoj odbrani svog rada. Samim tim manje ste i pod stresom.
Osmislite antistres rutinu na poslu
Svaki dan na poslu možete da obavljate neke jednostavne aktivnosti koje će vam predstavljati relaksirajuću rutinu. Na primer kuvanje čaja i praktikovanje lakih vežbi za vrat i leđa na svom radnom mestu. Spremajući čaj nekoliko minuta se posvetite smirivanju misli i uvođenju sebe u radnu aktivnost na početku radnog dana.
Svoju antistres rutinu na poslu osmislite tako da za vas predstavlja najveću umirujuću dobit, a da ne remeti poslovnu aktivnost. Pušačima je to obično izlazak na terasu na pauzu za pušenje i ispijanje kafe. Sama aktivnost nije posebno ni bitna već njen umirujući efekat i redovno ponavljanje.
Šala je pola zdravlja
Kada se nađete u konfliktnoj situaciji na poslu, umesto ružnih reči, arogancije ili potezanja jakih argumenata u svoju korist, pokušajte da koristite šalu. Komunikacija se opušta i postaje znatno prijatnija. Sposobnost ljudi da se šale, naročito na svoj račun, odraz je inteligencije, ali i psihološke stabilnosti. Šaliti se znači biti spreman za razgovor bez osećaja straha, strepnje, neprijateljstva i imati dobru nameru uopšteno. To je ujedno i najbolji način da se klijentima i saradnicima priđe na ljudski način.
Praštanje i zaborav
Neminovno je da se u međuljudskim odnosima dešavaju povremeno nesuglasice koje su za većinu ljudi vrlo stresne. Nije potrebno da budete u ozbiljnom sukobu da biste bili pod stresom. Zapravo kontinuirane nesuglasice i tihi otpor na poslu su mnogo stresniji nego jedan otvoreni sukob mišljenja. Da biste izašli iz začaranog kruga loših odnosa probajte da promenite sopstveno mišljenje i ponašanje. Oprostite zamerke i izjave saradnika koje prosto nisu bile fer. Svi smo skloni greškama i da bi vama sutra okruženje oprostilo propuste, budite prvi ko će preći preko nefer izjava. Ipak stavite do znanja da ste to učinili.
Potražite psihološkog savetnika
Nekada se desi da su stresne situacije vrlo česte i da narušavaju svakodnevno funkcionisanje osobe kako na poslu, tako i privatno. Umesto da se osoba oseća loše i da postaje sve manje efikasna u različitim domenima, preporučljivo je da potraži stručnu pomoć.
Putem psihološkog savetovanja smanjuje se trenutni osećaj stresa i ujedno se jačaju lični psihološki mehanizmi za odbranu od stresa. Tokom savetovanja neutrališe se negativan emotivni naboj koji je nastao tokom vremena. Samim tim osoba postaje funkcionalnija, mirnija i spremna da se fokusira na poslovne ciljeve.
Zorica Zarić već godinama je jedan od najtraženijih psiholoških savetnika u Beogradu, a više o njenom radu možete naći na sajtu zoricazaric.com.